Läsgrupper, år 6

Förra veckan påbörjade år 6 ett 3-4 veckors läsprojekt. Jag har valt ut olika skönlitterära böcker som jag visat och berättat om för klassen, eleverna har önskat vilka de skulle vilja läsa och jag har ordnat läsgrupper utifrån deras önskemål.
Arbetet är i full gång och jag har grupper som läser följande böcker:
  • Sal 305
  • Ett hål om dagen
  • Hur man stjäl en drakes svärd
  • Tio över ett
  • Du & Jag
I läsgrupperna har alla elever samma bok och de planerar tillsammans hur många sidor som ska läsas varje vecka, en gång per vecka har de boksamtal. Det är inte högläsning, alla läser själva och när de läser har de möjlighet att använda post-it lappar för att enkelt kunna markera i texten om det är något de undrar över, inte förstår eller kanske tycker var extra bra / spännande / roligt som de vill prata om under boksamtalet. Läsandet brukar fungera bra, ofta kan det svåraste vara att hålla sig till planeringen och inte läsa för långt på egen hand.
 
Det jag sett som fördelar med läsgrupper och boksamtal är att eleverna delar sina läsupplevelser med andra, får en fördjupad förståelse för berättelsen och karaktärerna, övar / utvecklar sin förmåga att reflektera och samtala.
Om eleverna är nöjda med sina böcker sprider sig läslusten i klassen, många vill läsa sina klasskamraters böcker.
 
 
Visa fler inlägg