Vad vet vi om någon annans hjärta?

Jag läser Despereaux för eleverna i år 4-5 och det är andra gången jag har den som högläsningsbok för en klass. Det känns som att återse en kär gammal vän och som svensklärare gläds jag över förmånen att ännu en gång uppleva den fantastiska berättelsen som Kate DiCamillo bjuder på, jag kan verkligen avundas hennes förmåga att förtrolla med orden och språket. 
Efter dagens högläsningsstund fick mina elever resonera kring tre karaktärers hjärtan, vad finns i dem? Vilka färger? Ljus och mörker? Vad beror det på? Samtalsstunden avslutades med att eleverna tillsammans ritade och målade dessa hjärtan och därefter jämförde och berättade för andra kamratgrupper hur de tänkt.  
 
 
 
 

Bokpåsar

Mina elever har bokpåsar till de böcker de läser eller ska läsa. Jag vill att de har minst två böcker (gärna 3-4) i påsen vilket innebär att de alltid har en bok att läsa och de behöver inte springa och leta nytt när en bok är färdigläst.
Visa fler inlägg