Ordkort - religion

 
Nya ord behöver eleverna öva många gånger. I religion har år 4-6 tillverkat faktakort till världsreligionerna, slutresultatet blir som ett litet, färgkodat (varje religion fick en egen "pappersfärg") minilexikon innhållande följande punkter för varje religion:
  • Kallas troende
  • Helig skrift
  • Symbol
  • Helig byggnad
  • Gud?
  • Viktig person eller profet
  • Viktig plats
  • Vad händer när man dör?
  • Högtider
  • Ceremonier
  • Särskilda regler
Till en del punkter har eleverna ritat egna bilder. Ordkorten kommer att användas för att repetera kunskapen på olika sätt samt är enkla att ta hem för att öva lite extra inför kommande prov. 

Progressiv brainstorming

 
Tiia Ojala har, under det senaste året, inspirerat och fortbildat alla lärare i min kommun när det kommer till ett språkutvecklande arbetssätt. En övning som Tiia delat med sig av kallas progressiv brainstorming, här kommer exempel på hur jag testat det med mina elever:
 
 
  • Som inledning till ett arbete i historia fick mina elever (gruppvis) studera en detaljrik A3-bild föreställande en historisk miljö från 1500-talet. De fick i uppgift att skriva ner all information som bilden gav dem om tidsperioden. Efter en stund var det dags för rotation och varje grupp lämnade sina påbörjade arbeten och gick vidare till en annan grupps plansch. Där blev uppgiften att läsa igenom vad de andra eleverna skrivit och sedan fortsätta jobba vidare med att skriva ner fler saker. Grupperna fick alltså brainstorma kring bilden men eftersom de roterade fick de också ta del av klasskamraters tankar och sedan vidareutveckla och fylla på med eget.  
 
  • Jag har även prövat detta i ett religionsarbete. Eleverna delades in i grupper och varje grupp fick ett blädderblocksblad. Uppgiften blev att skriva ner så många religionsord som möjligt, efter en stund roterade grupperna och jobbade vidare med en annan grupps blad. Som avslutning fick de räkna antal ord och därefter fundera över vilken eller vilka religioner orden hörde hemma i.

Hur doftar en annan värld?

Fortsättning på fyrornas berättelser om pennor och vi fokuserade på vad våra sinnen kan hjälpa oss med i skrivandet. Senaste lektionen testade vi luktsinnet och jag serverade eleverna en enkel "doftpalett" bestående av bl a tallbarr, kakao, mintdoftande te samt vaniljsocker. Uppgiften blev att försöka beskriva dofterna på olika sätt. Vi samlade ord och efter det gick vi vidare till elevernas kommande skrivuppgift där deras "pennor" är redo att öppna dörrar till helt nya världar! Som förberedelse arbetade eleverna med tankekartor för att samla idéer och tankar om miljön som deras penna var på väg till i kapitelboken. 
Visa fler inlägg