Instruerande texter - introduktionslektion

 
Adrienne Gear har skrivit en av mina favoritböcker om skrivundervisning, Att skriva faktatexter. För någon vecka sedan prövade jag att inleda arbetet med instruerande texter i år 4 och 5 genom att följa ett övningsexempel från Adriennes bok. Till lektionen tog jag med mig tandkräm och tandborste, eleverna fick sedan föreställa sig att jag var en utomjording och, parvis, fundera över hur de skulle instruera mig att borsta tänderna. Efter en tankestund var det dags för dem att ge mig instruktioner.
 
Jag följde deras instruktioner till punkt och pricka vilket innebar att jag, ex när eleverna bad mig lägga tandkräm på tandborsten, klämde ut väldigt mycket tandkräm mitt på tandborsten i stället för på tandborsthuvudet. En del instruktioner från eleverna blev helt enkelt lite otydliga och vi hade en både spännande och rolig stund i klassrummet. Efter övningen samtalade vi om vad som är viktigt när man ger instruktioner. Alla elever var överens om att det är mycket viktigt att man är tydlig och i vilken ordning instruktionerna ges.