Hur är man Pippi?

 
Från instruktioner om sig själva gick vi vidare till att analysera och tänka kring Pippi Långstrump. Vi har tittat något avsnitt av de gamla Pippifilmerna på svtplay.se och nu fick eleverna i år 4 klura på vad de egentligen vet om Pippi. Visste de tillräckligt för att kunna skriva instruktioner till Hur man är Pippi?
Det blev en lång tankestund utifrån frågorna: Vad behöver man för att vara Pippi? Vad ska man tycka om /inte tycka om? Övrigt som är särskilt för Pippi? 
Eleverna skrev stödord en stund, sedan stoppade jag och lät dem delge varandra vad de kommit på för att sedan fortsätta tänka och skriva fler stödord. En både rolig och givande uppgift som vid första anblick kan uppfattas som enkel men som egentligen har möjlighet att ge eleverna en bra utmaning i att analysera och tänka kring en litterär karaktär. 
Det här är en uppgift som passar att använda vid fler tillfällen och i olika ämnen.