Muminfigurer - dialog

 
I år 4 och 5 har eleverna övat att skriva dialoger. Det passade bra att låta deras egna muminfigurer "mötas" för en liten pratstund ; ) Lektionen började med en kort genomgång om skrivregler vad gäller talstreck och dialog. Därefter gjorde vi en lista på olika ord man kan använda förutom de vanligaste sa, svarade och frågade. Sedan var det dags för klassens muminfigurer att hälsa på varandra och presentera sig ordentligt.
 
Ordlista: sa, svarade, frågade, ropade, undrade, föreslog, berättade, hälsade, påpekade, förklarade, viskade, utbrast, vrålade, skrek, tjoade, suckade, morrade, brummade, muttrade, röt, ylade, väste, pep, snyftade, fnös.  
 

Skapa en egen muminkaraktär!

 
 
 
Mina elever fortsätter att fördjupa sig i mumintemat och har nu påbörjat följande uppgift: "Skapa en karaktär som du tycker skulle passa i mumindalen!". Det här gör alla mina elever i år 4-6 men fortsättningen kommer att se lite olika ut beroende på klass. Jag har tillsammans med klasserna haft roliga diskussioner om vilka egenskaper de nya karaktärerna skulle kunna ha. Vi utgick från Lilla My som eleverna beskrev som arg, envis, liten och modig. Efter det fortsatte vi med en gemensam brainstorming och försökte fylla tavlan med så många olika egenskaper som möjligt. Diskussionen avslutades med att vi tittade på hur det kan bli om vi plockar ihop några av elevernas förslag på egenskaper och hur det påverkar bilden av den karaktär vi skapar. Vi kunde konstatera att det blev mycket humoristiskt när vi fick till oväntade kombinationer ex trött och hjälpsam eller kanske kramig och smutsig!
 
 

 

 

Visa fler inlägg