Framsida kapitelbok

 
 
Varje bok behöver en passande framsida som lockar till läsning! Förra veckan blev det dags för böckerna om morötter att få sina framsidor. Innan arbetet påbörjades hämtade eleverna olika böcker från bokhyllan och funderade över följande: Hur ser bokomslag till spännande / roliga / mystiska / äventyrliga böcker ut? Hur påverkar titel, motiv och färgval våra tankar om innehållet?
 
 

Kapitel fyra, fortsättning Kusliga gatan


 
Precis innan julledigheten skrev eleverna det fjärde kapitlet om sina morötter, det blev en mycket trevlig skrivstund : )
I kapitlet fick de koncentrera sig på att beskriva utseende, doft och smak. Som förberedelse hade jag ordnat pepparkakor i ett paket och på paketet fanns en lapp där det stod " Till någon, från någon på Kusliga gatan..."
 
Paketet gick runt i klassen, alla fick känna på det och tänka på en beskrivning. Eleverna använde små whiteboardtavlor där de skrev ner sina tankar och förslag. Innan paketet öppnades funderade vi på hur moroten skulle reagera när hen hittade paketet med den mystiska lappen. Paketet öppnades och nästa uppgift blev att verkligen känna doften av pepparkaka och slutligen smaka. Hur beskriver man doft och smak utan att använda ordet "pepparkaka"? Vi utgick från att moroten aldrig sett, doftat eller smakat en pepparkaka så här behövde eleverna välja nya sätt att beskriva upplevelsen. En del smaker kan nästan kittla smaklökarna lite extra så eleverna fick pröva att låta en liten bit pepparkaka sakta smälta på tungan. Alla idéer för att beskriva upplevelsen samlades på whiteboardtavlorna och eleverna fick sedan delge varandra sina tips och förslag.
 
Skrivuppgiften blev så här:
I kapitel 4 hittar moroten ett paket. När du skriver ska du tänka på att ha med:
- hur paketet ser ut
- vad moroten tänker
- hur innehållet doftar och smakar
 
 
 
 
 
Visa fler inlägg