Stora läsardagen, en marsipanros...

Sedan några år tillbaka har jag ett samarbete med Majema kring min läromedelsidé Kalenderblocket. Jag är riktigt glad över att jag den här månaden fått möjlighet att gästblogga på deras hemsida och jag valde att skriva ett inlägg om vår skolas temadag Stora läsardagen. Det är en dag som är mycket uppskattad och efterfrågad av våra elever. Text, bilder och tips om Stora läsardagen finns på  https://www.majema.se/blogg  samt i en del tidigare inlägg här på bloggen under kategorin läslust.
En lyckad läsdag, tror jag, är resultatet av ett väl strukturerat och genomtänkt arbete med läsning och lässtrategier på skolan. Jag vet inte om man egentligen kan likna en skolas arbete vid en prinsesstårta men eftersom jag gillar att rita och tänka i bilder så blev det, i mitt huvud, en passande liknelse ; ) Nedanför bilden följer ett förtydligande...
 
 
Den största delen av tårtan, bestående av flera lager innehåll, får motsvara all läsning som ständigt pågår i alla klasser på skolan, varvat med ett strukturerat arbete kring lässtrategier. Över innehållet finns marsipantäcket som jag ser som skolans gemensamma tänk och övergripande rutiner kring läs- skriv- och språkutveckling. Vår läsdag kan liknas vid den lilla marsipanrosen som finns överst på tårtan, den ger lite extra guldkant men är bara en liten munsbit i jämförelse med allt det övriga. 
Sist, men inte minst, så ser jag prinsesstårtan som väldigt lockande! Lite av det behöver vi ha med oss när vi arbetar med att främja läsintresset hos våra elever, hur kan vår undervisning organiseras så att fler elever vill läsa mer? Hur inspirerar och lockar vi till mer läsning? 
Förhoppningsvis bjuder vi våra elever på spännande, roliga, underhållande, tankeväckande och lärorika läsupplevelser tillsammans... efteråt frågar vi kanske inte hur det smakade eller om de vill ha en bit till men gärna Vad tänkte du? Vad tyckte du? och Vill du att jag hjälper dig hitta en ny bok?